понедельник, 22 октября 2012 г.

Баранцева Карина Костянтинівна, Професіоналізація державної служби

1. Поняття «професіоналізація державної служби», його зміст та складові.

Зміни державної політики, законодавства, реальної політичної та економічної ситуації в Україні потребують того, щоб державна служба стала одним з найважливіших джерел стабільності Української держави та основним механізмом поступового і спадкового розвитку держави незалежно від політичних чи економічних коливань. Одним із шляхів досягнення такого статусу державної служби виступає, зокрема, її професіоналізація. Адже віра у спотворену ідеологічними нашаруваннями ленінську фразу, що державою може управляти «кожна кухарка», хоча й продовжує жити на рівні масової свідомості стосовно політичних фігур держави, але, здається, втратила свою актуальність навіть на рівні повсякденної свідомості стосовно професійних держслужбовців. Суспільно-політичні зміни останніх років вимагають від державних службовців здатності здійснювати управління на демократичних засадах в умовах розвитку конкуренції та обмеженості ресурсів, необхідності розгляду сутності управлінської діяльності як надання послуг населенню. І лише постійне підвищення кадровим складом державної служби своєї професійної компетентності й досягнення високого рівня професіоналізму дасть змогу успішно розв’язувати складні проблеми, що виникають у процесі демократизації суспільства.
Отже, одним із пріоритетних стратегічних завдань реформування державної служби України є формування професійного, ефективного кадрового складу органів державної влади. Це передбачає підвищення професійного рівня державних службовців, якості їхньої діяльності, надання послуг населенню. Негативними чинниками, які перешкоджають реалізації цього завдання, є: невідповідність професійного рівня підготовки державних службовців необхідному змісту і характеру їхньої діяльності в нових соціально-економічних умовах; перевага авторитарних та протекціоністських засад у вирішенні кадрових питань, що створює реальну загрозу панування непрофесіоналізму в сфері управління на всіх рівнях. Значним чином зазначені проблеми пов’язані з відсутністю наукових засад управління людськими ресурсами, низькою ефективністю роботи з кадрами, нерозробленістю технологій з формування професіоналізму. Тому для ефективної діяльності державних службовців потрібна:

  • чітко розроблена система відбору та підготовки кадрів,
  • прогностична оцінка їхніх можливостей,
  • процедури атестації, які підтверджують професійну компетентність і готовність до реалізації посадових функцій.
Зазначені процеси (відбір, підготовка, оцінка кадрів) є складовими професіоналізації державної служби.

При цьому під поняттям «професія» мається на увазі особливий вид трудової діяльності, занять, обумовлений виробничо-технологічним поділом праці і його функціональним змістом. Таке розуміння дозволяє визначити зміст професії «державних службовців», пов’язаної із забезпеченням функціонування системи державного управління.

Професія державних службовців носить комплексний характер. Вона охоплює такі види життєдіяльності людей, як інформаційно-аналітична, консультативна, прогностична, адміністративно-розпорядча, організаційно-регулятивна, комунікативна діяльність та ін.
Професіоналізм в системі державної служби полягає в тому, що управлінські функції повинні виконуватись спеціально підготовленими фахівцями, спроможними досягти високої ефективності своєї діяльності. У свою чергу, поняття «професіоналізація» (як цілісний, безперервний процес становлення особистості як фахівця і професіонала) поєднується із професіоналізмом органів державної влади, розробкою програм професійного навчання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий